![]() |
| Μέτωνας |
Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν δώδεκα μήνες, όπως έχουμε και εμείς σήμερα, ενώ η χρονολόγηση των ετών γινόταν με βάση τις Ολυμπιάδες.
Η αρχή του έτους, ήταν μεταξύ της αλλαγής των εποχών Χειμώνα - Άνοιξης, εκτός από το Αττικό Ημερολόγιο, στο οποίο το έτος άρχιζε μετά το Θερινό Ηλιοστάσιο.
Ο Ιανουάριος αντιστοιχεί, κατά το πρώτο ήμισυ με τον Ποσειδεώνα και κατά το έτερο με τον Γαμηλιώνα του αρχαίου ελληνικού αττικού ημερολογίου.
Κάθε μήνας ήταν αφιερωμένος, σε έναν ή δύο από τους δώδεκα Ολύμπιους Θεούς. Ο πλέον τιμημένος θεός ήταν ο Απόλλωνας (πέντε από τους δώδεκα μήνες αφιερωμένοι σε αυτόν) κι ακολουθούσε η αδελφή του Άρτεμις (με τρεις μήνες - επτά και οι δύο μαζί). Ο Δίας είχε δύο μήνες, τον ένα μαζί με την Ήρα, ενώ από έναν είχαν οι: Ποσειδών. Διόνυσος κι Αθήνα. Ο Ποσειδών δεν εμφανιζόταν κάθε χρόνο, αλλά κάθε δυο τρία χρόνια.
Οι δώδεκα μήνες και οι αντιστοιχίες τους με τους σημερινούς, καθώς και ο θεός στον οποίο είναι αφιερωμένοι αναφέρονται παρακάτω:
(30 ημέρες)
|
23 Ιουνίου - 23 Ιουλίου
|
Απόλλων
| |
(29 ημέρες)
|
24 Ιουλίου - 22 Αυγούστου
|
Απόλλων
| |
(30 ημέρες)
|
23 Αυγούστου - 22 Σεπτεμβρίου
|
Απόλλων
| |
(29 ημέρες)
|
23 Σεπτεμβρίου - 22 Οκτωβρίου
|
Απόλλων
| |
(30 ημέρες)
|
23 Οκτωβρίου - 22 Νοεμβρίου
|
Δίας
| |
(29 ημέρες)
|
23 Νοεμβρίου - 22 Δεκεμβρίου
|
Ποσειδών
| |
(30 ημέρες)
|
23 Δεκεμβρίου - 22 Ιανουαρίου
|
Δίας και Ήρα
| |
(29 ημέρες)
|
23 Ιανουαρίου - 20 Φεβρουαρίου
|
Διόνυσος
| |
(30 ημέρες)
|
21 Φεβρουαρίου - 23 Μαρτίου
|
Άρτεμις
| |
(29 ημέρες)
|
24 Μαρτίου - 22 Απριλίου
|
Άρτεμις
| |
(30 ημέρες)
|
23 Απριλίου - 23 Μαΐου
|
Άρτεμις και Απόλλων
| |
(29 ημέρες)
|
24 Μαΐου - 22 Ιουνίου
|
Αθηνά
|
Κάθε μήνας είχε είτε 30 ημέρες (πλήρης μήνας) είτε 29 ημέρες (κοίλος μήνας) και χωριζόταν σε τρία δεκαήμερα:
- την πρώτη δεκάδα «ισταμένου» ή «αρχομένου»,
- την δεύτερη δεκάδα «μηνός μεσούντος», και
- την τρίτη δεκάδα «φθίνονος» ή «απιόνος μηνός»
Η πρώτη ημέρα κάθε μήνα, ονομαζόταν «νουμηνία»και ήταν αφιερωμένη στον Απόλλωνα. Συμπίπτει με την πρώτη όψη της Νέας Ημισελήνου, την πρώτη εμφάνισή της δηλαδή στον ουρανό, όπως ρητά αναφέρει ο Ησίοδος. Κάθε 2-3 χρόνια προσθέτονταν ένας εμβόλιμος μήνας, ο Ποσειδεών, ώστε η πρώτη ημέρα κάθε μήνα να συμπίπτει, κατά το δυνατόν, με τη Νέα Σελήνη. Τις υπόλοιπες ημέρες τις ονόμαζαν ως εξής:
- Τις δέκα ημέρες, της πρώτης δεκάδας, τις ονόμαζαν 1η, 2η, 3η, κλπ. ισταμένου ή αρχομένου.
- Τις επόμενες δέκα ημέρες, τις ονόμαζαν 1η, 2η, 3η, κλπ. μεσούντος ή επί δεκάδι.
- την δέκατη μέρα, της δεύτερης δεκάδας, την ονόμαζαν «εικάδα», δηλαδή εικοστή του μηνός.
- Τις τελευταίες δέκα, ή εννέα ημέρες του μήνα, τις ονόμαζαν 1η, 2η, 3η, κλπ. επί εικάδη. Επίσης τις μέρες, της τρίτης δεκάδας, τις μετρούσαν και αντίθετα, δηλαδή την 21η του μηνός την έλεγαν και δεκάτη ή ενάτη φθίνοντος ή απιόντος, κλπ. ανάλογα αν ο μήνας ήτα πλήρης (30 ημέρες) ή κοίλος (28 ημέρες).
- Την τελευταία μέρα του μήνα, την έλεγαν «ένη» ή «νέα», δηλαδή παλαιά ή νέα, επειδή ήταν το όριο του παλαιού με τον νέο μήνα.
Οι Αθηναίοι, διαιρούσαν επίσης τα έτη τους με βάση τον αριθμό των φυλών που είχαν πάρει τα ονόματα τους από μυθικούς ήρωες. Οι 12 φυλές αντιστοιχούσαν σε 12 μήνες. Όμως, επειδή ο αριθμός των φυλών αυξομειωνόταν, δημιουργούνταν συχνά πρόβλημα. Δηλαδή, διατηρούσαν παράλληλα διαφορετικά ημερολόγια, για θρησκευτική, γεωργική κλπ χρήση. Πολλές φορές από τους Αθηναίους συγκρινόταν το σεληνιακό ημερολόγιο με το ημερολόγιο του άρχοντος και μπορεί να υπήρχε διαφορά ακόμη και 20 ημερών.
![Ο Μέτωνας ήταν Έλληνας μαθηματικός, αστρονόμος, γεωμέτρης και μηχανικός, ο οποίος έζησε στην Αθήνα τον 5ο π.Χ. αιώνα. Είναι περισσότερο γνωστός για τους υπολογισμούς που αφορούν τον επώνυμο Μετωνικό κύκλο, τον οποίο εισήγαγε το 432 π.Χ. στο σεληνιακό Αττικό ημερολόγιο. Το ημερολόγιο του Μέτωνα υποθέτει ότι 19 ηλιακά έτη είναι ίσα με 235 σεληνιακούς μήνες, που ισούνται με 6940 ημέρες. Το σύστημα αυτό προέκυψε από υπολογισμούς που έκανε ο Μέτων με βάση δικές του και παλιότερες αστρονομικές παρατηρήσεις και επιβεβαίωσε ο Αρίσταρχος 152 χρόνια αργότερα. Οι παρατηρήσεις του Μέτωνα έγιναν σε συνεργασία με τον Ευκτήμονα για τον οποίο τίποτε άλλο δεν είναι γνωστό. Ο Έλληνας αστρονόμος Κάλλιπος συνέχισε το έργο του Μέτωνα, προτείνοντας τον Καλλίπου κύκλο. Ο Καλλίπου κύκλος έχει διάρκεια 76 ετών - περίπου 4 φορές μεγαλύτερη από τον Μετωνικό κύκλο, με μία λιγότερη ηλιακή ημέρα στον πλήρη κύκλο. Κατά ειρωνικό τρόπο, ενώ ο Μετωνικός κύκλος υπερεκτιμά τη διάρκεια ενός ηλιακού έτους κατά 5 λεπτά, ο κύκλος του Καλλίπου υποεκτιμά τη διάρκεια του ηλιακού έτους κατά 11 λεπτά, και ως εκ τούτου παράγει αποτελέσματα τα οποία είναι λιγότερο ακριβή από εκείνα που παράγονται με τη χρήση του Μετωνικού κύκλου. Ο αρχαιότερος γνωστός αστρονομικός υπολογιστής του κόσμου, ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων (2ος αιώνας π.Χ.), εκτελεί υπολογισμούς με βάση τόσο τον Μετωνικό όσο και τον κύκλο του Καλλίπου, με ξεχωριστό πίνακα για τον κάθε ένα. Σύμφωνα με μαρτυρίες αρχαίων ιστορικών, ο Μέτωνας εγκατέστησε στην Πνύκα το πρώτο ἡλιοτρόπιον ή ἡλιοσκόπιον της Αθήνας, τα θεμέλια του οποίου είναι ακόμα ορατά ακριβώς πίσω από το βήμα της Πνύκας, του αρχαίου βουλευτηρίου. O Μέτωνας προσδιόρισε τις ημερομηνίες των ισημεριών και τα ηλιοστάσια με βάση τη συγκεκριμένη θέση του ηλιοσκοπίου. Από τη θέση αυτή η ανατολή του ήλιου κατά το θερινό ηλιοστάσιο φαίνεται από την κορυφή του Λυκαβηττού, ενώ έξι μήνες αργότερα, κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο, ο ήλιος ανατέλλει από την κορυφή του Υμηττού. Η ετήσια φαινομενική μετακίνηση του ήλιου στον ορίζοντα δημιουργεί ένα τόξο 60°, η διχοτόμος του οποίου ευθυγραμμίζεται με το βράχο της Ακρόπολης. Ο ακριβής προσδιορισμός του θερινού ηλιοστασίου ήταν σημαντικός για τους αρχαίους Αθηναίους, διότι η πρώτη σελήνη μετά το θερινό ηλιοστάσιο όριζε την αρχή του νέου έτους και την έναρξη του Εκατομβαιώνος.[1] O Μέτων εμφανίζεται για λίγο ως χαρακτήρας στο έργο του Αριστοφάνη «Όρνιθες» (414 π.Χ.). Παρουσιάζεται στη σκηνή με τοπογραφικά όργανα και περιγράφεται ως γεωμέτρης. Τα λίγα που γνωρίζουμε για τον Μέτωνα έρχονται σε μας μέσα από αρχαίους ιστορικούς. Σύμφωνα με τον Πτολεμαίο, ένας πίνακας, η «Στέλλα», που ανεγέρθη στην Αθήνα περιείχε μια καταγραφή των παρατηρήσεων του Μέτωνα και μια περιγραφή του Μετωνικού κύκλου. Κανένα από τα έργα του Μέτωνα δε διασώθηκε.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjMUYnk8cD-hqcYt62dlg8paGKaUojwxIjf48cQRmXfN7cEg4tBeHexy7lay7HBfVmHXY2-2EOneXynSLDuy3tFGiUrkvRgU83Z3laMTFPBpbh-DZH99qxxSZXOmZrCNAbr2wgU67vc9Kw/s1600/metonas.jpg)